Konsultacija telefonu:
Tel. nr. +370 647 41362
Neįtikėtina kaladėlių galia

Neįtikėtina kaladėlių galia

Parašė: giedrius Publikuota: VERTA ŽINOTI Sukūrimo data: 2019-07-28 Paspaudimai: 2770 Komentarai: 0

Gudresnio vaiko nenusipirksite, tačiau paskatinti jo intelektinį lavinimąsi tikrai galite. Vienas tokių būdų - tinkamas žaislų parinkimas. Aštuonerius metus trukęs mokslinis tyrimas atskleidžia, jog bene pats geriausias žaislas šiuo atžvilgiu yra paprasčiausios kaladėlės.

Geriausios – medinės

Ankstyvąją vaikų edukaciją tyrinėjantis amerikiečių mokslininkas Jeffrey Trawickas-Smithas kartu su komanda atliko aštuonerius metus trukusį tyrimą, kurio metu analizavo, kaip įvairūs žaislai veikia 3–4 m. amžiaus vaikų kognityvines funkcijas. Paaiškėjo, kad tiek mergaitės, tiek berniukai labiausiai įsitraukia į žaidimą dėliodami įvairius dalykus iš paprasčiausių medinių kaladėlių. Čia nėra jokių aiškių instrukcijų ar iš anksto numatyto galutinio rezultato ir tai labai svarbu lavinant mažųjų vaizduotę, kognityvinį lankstumą (gebėjimą greitai persiorientuoti nuo vienos prie kitos užduoties), savarankiškumą, gebėjimą priimti sprendimus, spręsti problemas. Taip pat toks žaidimas skatina matematinį mąstymą, gerina erdvinį suvokimą, o kartu lavina smulkiosios motorikos įgūdžius. Neįtikėtina, tačiau vaikystėje kaladėlėmis žaidę vaikai suaugę aukštosiose mokyklose lengviau kremta tiksliuosius mokslus bei dažniau renkasi su jais susijusias profesijas nei jų bendraamžiai. Lyginant mokyklinius pasiekimus pastebėta, jog kaladėlėmis žaidę vaikai gauna vidutiniškai šiek tiek geresnius pažymius negu kiti jų bendraklasiai, taip pat dažniau sulaukia palankių mokytojų atsiliepimų. Nežinia kodėl, tačiau šis skirtumas tampa itin akivaizdus trečioje ir septintoje klasėse.

 

Neignoruoti dukrų!

Kaip ir minėta, žaidimas kaladėlėmis turi itin teigiamą poveikį tiek mergaitėms, tiek berniukams. Deja, apklausos atskleidžia, jog tėvai jas kaip ir kitus konstruktorius bei edukacinius žaislus labiau linkę pirkti sūnums, o ne dukroms. Mergaitės vis dar dažniausiai pirmiausiai gauna lėles ar minkštus žaislus. Specialistai pabrėžia, kad šio skirtumo neturėtų būti ir mergaitėms žaidimas kaladėlėms bei kiti konstruktoriai yra taip pat labai itin reikalingi. Toks ankstyvas klaidingas lyčių skirstymas neabejotinai yra susijęs su vėlesne moterų diskriminacija techninių bei tiksliųjų mokslų profesijose. Beje, įdomu tai, kad su mokslu ar inžinerija susijusių žaislų savo mergaitėms itin nelinkę pirkti tėčiai, mamos tokius dukroms perka net kelis kartus dažniau. Apskritai iš visų parduodamų konstruktorių mergaitėms perkama mažiau nei trečdalis.

 

Keli patarimai

Žaidimams instrukcijų nereikia, nes vaikai tai geba daryti intuityviai. Visgi šie keli patarimai padės išgauti maksimalią naudą iš konstravimo kaladėlėmis:

1.      Įsitraukti į žaidimą. Įrodyta, kad vaikams kažką dėliojant iš kaladėlių tėvai labiau linkę įsitraukti į žaidimo procesą negu žaidžiant kitais žaislais. Tai labai sveikintina ir teikia papildomos naudos mažiesiems! Su 1,5–2,5 m. amžiaus mažyliais atliktas tyrimas atskleidė, jog dėliodami kaladėles kartu su tėvais jie greičiau išmoksta kalbėti ir sparčiau plečiasi jų žodynas. Be to, bendras žaidimas tėvams yra puiki proga geriau pažinti atžalas, užmegzti su jomis tvirtesnį psichologinį ryšį.

2.      Skatinti grupinius žaidimus. Jie ypač naudingi droviems, socialinių įgūdžių stokojantiems mažyliams, nes per bendrus žaidimus bendrauti su bendraamžiais tampa daug paprasčiau. Pastebėta, jog kartu su kitais vaikais kaladėles dėliojantys vaikai tampa socialesni, draugiškesni, labiau moka derėtis, spręsti su bendravimu ir santykiais susijusias problemas. Netgi autistai labiau atsiskleidžia, jaučiasi socialiai saugesni, todėl tampa labiau linkę bendrauti.

3.      Sugalvoti konkrečių užduočių. Nors paprastų medinių kaladėlių geriausia savybė yra ta, kad jos nespraudžia vaiko į rėmus ir leidžia statyti bet ką, ką tik tuo metu paskatina vaiko vaizduotė, visgi retkarčiais verta atžalą paskatinti sukonstruoti kažką konkretaus. Galite sukurti tam tikrą šabloną, patys parodyti pavyzdį ar tiesiog įvardyti, ką būtų šaunu pastatyti – namą, šuniuką ar bet ką kitą. Tokios konkrečios užduotys lavina vaikų gebėjimą susikaupti, erdvinį mąstymą, organizuotumą.

4.      Sujungti su istorijomis. Pastebėta, jog vaikai tampa itin kūrybingi, jeigu žaisdami kaladėlėmis kartu ar prieš klauso tėvų jiems pasakojamų smagių istorijų, pasakų. Taip tai, ką jie girdi, persikelia į jų žaidimą, istorijos kaladėlėms įkvepia naujų spalvų, gyvybės, paskatina vaizduotę, didina susidomėjimą ir pagimdo puikių idėjų, ką būtų galima sudėlioti šįkart.

5.      Ieškoti įdomesnių sprendimų. Jeigu vaikui paprastos medinės kaladėlės nekelia susidomėjimo, galite pabandyti paieškoti įdomesnių jų variantų.  Kai kuriems vaikams pakanka spalvotų kaladėlių, kiti neatsidžiaugia matydami ant jų įvairiausius paveikslėlius, pavyzdžiui, su mėgstamu personažu. Netgi galite leisti medines kaladėles vaikams išpuošti patiems (nuspalvinti, apipiešti, apklijuoti ar kt.), kad būtų savitos, originalios ir jiems kuo patrauklesnės.

Palikti komentarą